כללי

מוקד מיצוי זכויות למשפחות גדולים מהחיים – לקבל את מה שמגיע

משפחות לילדים חולי סרטן זכאיות לקצבאות, גמלאות, הנחות והטבות, שנועדו לסייע להם להתמודד עם מחלת הילד. בתקופת הקורונה, כל סיוע שכזה הופך חיוני יותר ויותר. עמותת גדולים מהחיים מספקת למשפחות מוקד מידע וסיוע במיצוי זכויות, כדי שכל משפחה תקבל את מלוא זכויותיה בביטוח הלאומי, במס הכנסה, בקופות החולים, ברשויות המקומיות ועוד.

יעל לוי, עו”סית אשר מאיישת את הקו החם של גדולים מהחיים לסיוע מיידי למשפחות בנושא מיצוי זכויות ותמיכה רגשית, עם כל התשובות לשאלות הבוערות.

משפחות גדולים מהחיים, לא לבד! בחודשים האחרונים פועל קו חם למיצוי זכויות אותו מאיישות שתי עו”סיות: יעל לוי ומיקה נגן מחברת אשחר, אשר מקבלות את פניות הורי העמותה בשיחת טלפון דיסקרטית, מספקות מענה לכל שאלה ומפנות במידת הצורך לסיוע נוסף, בכל נושא רלוונטי. מתנדבי העמותה מסייעים למשפחות במילוי טפסים ובהגשתם וכך מבטיחים שכל משפחה תקבל את כל מה שמגיע לה מהמדינה, בלי להיתקל בקשיים בירוקרטיים מתסכלים.

יעל מספרת שהשאלות הנפוצות ביותר הן בנושא התמודדות מול ביטוח לאומי. מהי גמלת ילד נכה? מי זכאי לקבל אותה? כמה אחוזי נכות מקבלים ומה קורה אחרי טיפולים?
גמלת ילד נכה משולמת בגילאי 3 חודשים עד 18 + 3 חודשים. באופן עקרוני, עם האבחנה בסרטן ותחילת טיפול פעיל של כימותרפיה בעירוי או הקרנות הילד מקבל אחוזי נכות של 188% והזכאות אליה נמשכת כל עוד הילד בטיפול פעיל + חודש נוסף. לאחר סיום הטיפולים, אחוזי הנכות מתחילים לרדת, בתאם למצבו של הילד. בחצי שנה שלאחר הטיפולים (או יותר, תלוי במצב ) הקצבה יורדת ל-100% ובהמשך באופן פרטני בהתאם לקצב ההחלמה והפגיעה, אם יש, של כל ילד. כמובן שלכל הורדה כזו של אחוזי הנכות יש השלכות כלכליות וקיצוץ בגמלה.

האם ניתן לערער על החלטת הביטוח הלאומי?
כן, יש להגיש ערר מנומק לסניף הביטוח לאומי במקום המגורים, בו יש לפרט מדוע החלטת הביטוח הלאומי להורדת אחוזי הנכות שגויה לטעמכם. רצוי לצרף אסמכתאות התומכות בבקשה. אם הערעור לא מתקבל, ניתן להגיש תוך 60 יום ערעור נוסף בבית דין האזורי לעבודה.

האם מגיעה הנחה בארנונה או חשבון החשמל?
כן, למקבלי גמלה יש זכאות גם להנחות קבועות בארנונה, מים, בזק בחשבון החשמל ועוד. ביטוח לאומי מעביר לרשויות המקומיות רשימה של זכאי ההנחות, רצוי לוודא שאתם מופיעים ברשימה. יש רשויות מקומיות שמסייעות למשפחות לילדים חולי סרטן מעבר לנדרש בחוק ע”י ועדת חריגים, כך שבמידת הצורך, בהחלט מומלץ לפנות ולבקש סיוע באופן פרטני.

בתקופה האחרונה מספרת יעל, התעוררו שאלות רבות בנושא פיטורים וחל”ת בתקופת הקורונה

כדאי להדגיש שהקורונה לא שינתה את החוק, אבל בהחלט הפכה את המצב להרבה יותר מורכב עבור הורים לילדים חולי סרטן. לכל הורה לילד חולה סרטן שמורה הזכות לנצל 90 ימי חופש מחלה בשנה על מנת להיות עם הילד (במידה והוא עבד באותו מקום בשנה האחרונה). כל אחד מההורים יכול לנצל את 90 הימים שלו בנפרד. להורה יחידני, או במידה ורק אחד מההורים מתכוון לנצל את זכותו לימי מחלה, הוא זכאי ל-110 ימים בשנה.
לאחריהם, אין לעובד עוד הגנה מפני פיטורים ולפי החוק הוא תלוי בחסדי המעסיק. יש מעסיקים שמאפשרים לנצל ימי חופשה “על החשבון”, יש מעסיקים אשר מתחשבים במצב המיוחד וסופגים את העלות, יש מעסיקים שמורידים בשכר ויש מעסיקים שמפטרים. אם לצערכם המעסיק שלכם החליט לפטר אתכם, חשוב לקבל את כל הזכויות המגיעות לכם בחוק: שימוע לפני פיטורים, פיצויי פיטורים ועוד.
יש כמובן זכות לצאת לחל”ת מרצון או אם המעסיק מוציא אתכם לחל”ת, ואז תהיו זכאים לדמי אבטלה על פי חוק. בתקופת הקורונה היה מדובר על דמי אבטלה אוטומטיים עד לחודש יוני 2021 ולאחר מכן יש לבדוק זכאות פרטנית.

האם מגיעות נקודות זיכוי במס הכנסה?
כן, חשוב לדעת שילד חולה סרטן מזכה את התא המשפחתי שלו ב-2 נקודות זיכוי במס הכנסה (1 לכל הורה, או 2 לאחד ההורים. ניתן לדרוש את הזיכוי במס רטרואקטיבית (עד 6 שנים אחורה). את זיכוי המס ניתן לדרוש באמצעות מילוי טופס מקוון באתר רשות המיסים או בטופס 101 בתחילת שנה.

האם מגיע מענק מיוחד בגלל הקורונה?
בשנת 2020 החליטה הממשלה להעניק לילדים המקבלים קצבת ילד נכה מענק קורונה מיוחד אשר נקרא “מענק חד פעמי לשנת 2020”.
המענק שולם באופן אוטומטי בשתי פעימות: פעימה ראשונה בחודש אוקטובר 2020 ופעימה שנייה בחודש דצמבר 2020. פרטים נוספים על המענק באתר הביטוח הלאומי בקישור הבא ואם לא מימשתם אותו, מומלץ להתייעץ פרטנית ולבדוק מה מגיע לכם.
“באופן כללי”, מספרת יעל, “היום הרבה יותר קל למצות זכויות מכיוון שחלק גדול מהטפסים זמינים למילוי באינטרנט. “אנחנו יודעים שלמשפחות רבות קשה לעקוב אחרי הזכאויות השונות שלהן והבירוקרטיה מקשה על מיצוי הזכויות האלה. בשביל זה אנחנו כאן. ניתן להתקשר אלינו ולקבל מענה מלא ומקיף. גם מידע על מה מגיע לך, תוך התייחסות למצב הספציפי של כל ילד ושל כל משפחה, אנחנו כאן כדי לבצע בירורים עבור המשפחות ולבדוק עבורן מידע אמין שהן לא בטוחות איך להשיג. אנחנו יודעות לתת מענה גם במקרים שבהם לא יודעים איך למלא ולהגיש את הטפסים, יש מתנדבים מדהימים של “גדולים מהחיים” שיודעים לסייע באופן מקצועי. אנחנו לא רק מיידעות מה צריך לעשות ועוזבות את המשפחה, אלא מלוות באמת עד לפיתרון ולמיצוי הזכויות.
בנוסף, אנחנו כאן כדי לתת מענה רגשי ונפשי למי שצריך. לאמא שמרגישה במצוקה, לאבא שלא יודע איך לספר לאחים על מחלת הילד, למשפחה שמרגישה קושי בהתמודדות עם הבידוד, ובכל קושי רגשי אחר. אנחנו יודעים להפנות למטפלים רגשיים, לתת מענה מיידי ולסייע בכל צורך”.
שיתוף הפעולה בין חברת אשחר ועמותת גדולים מהחיים נמשך שנים רבות, התחיל ע”י עו”ס עינת רט, שמלווה את הפעילות עד היום. החברה מעניקה למשפחות המופנות ע”י העמותה טיפול רגשי המותאם לצרכיה.

איך יוצרים קשר?
הקו החם של גדולים מהחיים מופעל ע”י עו”ס מיקה נגן, בטלפון: 050-7485019
ועו”ס יעל לוי, בטלפון: 054-8056876 בימים א’-ה’ בין השעות 9:00-19:00
לשירות בשפה הרוסית- יש לפנות לעו”ס לודמילה קריבוס 054-4798921 בימי רביעי בין 12:00 ל13:30.
לשירות בשפה הערבית- יש לפנות לעו”ס נג’את אבו סלאח   052-449-3891. בימי שישי בין 13:00 ל-א 14:30

לאחר שעות הפעילות השיחות מועברות למוקד הטלפוני של חברת אשחר, המנטר את השיחות על פי דחיפות.
אתם מוזמנים להתקשר ולקבל מידע אמין, זמין, נגיש ומותאם אליכם ואל הילד שלכם.

לקריאה על כל הזכויות שלכם כהורים לילד/ה חולה/ת סרטן, לחצו כאן

*הכתבה נכתבה ע”י מערכת גדולים מהחיים בשיתוף עו”ס יעל לוי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי ו/או רפואי פרטני. בכל שאלה ספציפית יש לפנות לצוות המטפל.

לא משאירים אותם לבד עם הסרטן!
דילוג לתוכן