כללי

כנס זכויות לתלמידים אונקולוגיים והגיוס/התנדבות לצה”ל

מדי שנה, עורכת עמותת “גדולים מהחיים” כנס המיועד להורים ולילדים, תלמידי תיכון, שעוסק בזכויות תלמידים אונקולוגיים בבגרויות ובגיוס לצה”ל, באפשרויות להתנדבות ולשירות לאומי.

את הכנס האחרון פתחה גולי קשת, יו”ר הועד המנהל של “גדולים מהחיים” וסיפרה מניסיונה האישי על ההתמודדות עם בית הספר ובחינות הבגרות לאחר החלמתו של בנה גל, ועל המאבק שלו להתנדב לצבא. “המשפט שהוביל אותי לאורך כל הדרך היה דבר אחד שגל אמר לי – אני רק רוצה להיות כמו כולם”, סיפרה גולי. לא תמיד המידע ברור ונגיש לכולם והזכויות לא תמיד ידועות – לא למערכת ולא להורים. ידע זה כוח וזו מטרתו של הכנס, סיכמה גולי.

ענת ברטמן – נציגת משרד החינוך והאחראית על יישום חוק תלמידים חולים
תלמידים חולים במחלה אונקולוגית, מאושפזים וחולים במחלה מתמשכת זכאים לזכויות מיוחדות ממשרד החינוך. לשירותי חינוך בבתי החולים, בבית ול”שעות חולים” ותמיכה פרטנית בבית הספר לאחר החזרה הביתה וחזרה לחינוך בקהילה. תמיכה בתלמיד כוללת גם טיפול רגשי במידת הצורך. תלמידים הנבחנים בבחינות בבית הספר ובבחינות הבגרות זכאים להתאמות מותאמות ספציפית אליהם ומשרד החינוך מכיר בעובדה שגם טיפולים בגיל צעיר יכולים להשפיע בהמשך הדרך ומאפשר לבקש התאמות עד 7 שנים לאחר סיום טיפולים.
על כל הזכויות המגיעות לתלמיד אחראית מומחית תחום תלמידים חולים במתי”א. מתי”א הם מרכזי תמיכה ישוביים או איזוריים של משרד החינוך (בכל עיר או איזור פועל מתי”א). אחראית תחום תלמידים חולים מקבלת מידע על התלמידים החולים באיזור מכל בתי הספר, וספציפית – מיועצת בית הספר. היא זו שחותמת על ההתאמות, מוודאת קבלת תמיכה וסיוע מתאימים לכל תלמיד לפי הצורך ומאפשרת
כדי לממש את כל הזכויות המגיעות לתלמיד יש לפנות בראש ובראשונה וכמה שיותר מהר ליועצת בית הספר, ולאחר מכן לאחראית תחום תלמידים חולים במתי”א אליה משתייך התלמיד.
ההורים והתלמידים שאלו שאלות רבות על זכאויות לשעות הוראה פרטנית, על התאמות במבחנים ועל מימוש הזכויות. ענת ברטמן הזמינה את כל מי שנתקל בקושי מול משרד החינוך, לפנות אליה באופן אישי ולקבל מענה.

לצפייה במצגת של ענת ברטמן>> http://bit.ly/2EUJzQF

רס”ן מאור כהן – ראש מדור שירות יחודי במיטב
את רס”ן מאור כהן מכירים רוב שוכני המחלקה האונקולוגית כ”מאור איש הלגו” אשר מגיע להתנדב ולשמח את הילדים עם ערכות לגו, אבל לכנס הוא הגיע כרמ”ד ש”י במיטב, ראש המדור האחראי על גיוס מתנדבים לצבא.
לצה”ל יכולים להתנדב כל מי שהחלימו בטווח של 5 שנים לפני הגיוס ולפחות חצי שנה מהטיפול האחרון, ללא מחלה פעילה, כשהצבא מוביל מדיניות מאפשרת ועושה מאמצים לגייס את כל מי שמעוניין להתנדב.
מאור הציג את תהליך ההתנדבות לצבא, מרגע קבלת הצו הראשון, והוסיף טיפים חשובים שיאפשרו לקדם ולזרז את תהליך ההתנדבות.
למתנדבים יש זכויות מיוחדות, אך מרגע שהתגייסו חלים עליהם גם כל החובות של חיילים ככל החיילים וכל כללי הצבא (למעט פטורים שקיבלו בגין מצבם הרפואי).
מתנדבים מתגייסים ל-24 חודשים. הם יכולים לבצע מגוון רחב מאד של תפקידים והצבא עושה מאמצים כדי לשבץ אותם בתפקיד לפי בחירתם ועל פי רצונם, כמובן, לפי המגבלות הרפואיות שלהם. בהתאם לנתוניהם האישיים, לצרכי הצבא ולמגבלות הרפואיות, הם גם יכולים לצאת לקצונה או לקורסים במסגרת התפקיד, לחתום קבע ועוד.
מאור ענה על שאלות רבות של הורים ומלש”בים והזמין את כל מי שזקוק לסיוע ספציפי, לפנות אליו באופן אישי ולקבל מענה.

לצפייה במצגת של רס”ן מאור כהן>> http://bit.ly/2MiOLlm

ד”ר תמר עובדיה – קמ”ט מתנדבים, ענף מיון רפואי
ד”ר תמר עובדיה היא הגורם במערכת הצבאית אליה מגיעים תיקיהם הרפואיים של המלש”בים אשר קיבלו פטור רפואי ומעוניינים להתנדב. היא הסבירה מהזווית הרפואית כיצד מתקבלות ההחלטות במערכת, כיצד נקבע הפרופיל ומה הם שיקולי הצבא בבואם לאשר או לדחות כשירות לגיוס ולהתנדבות. היא אפשרה הצצה למה קורה בועדת מתנדבים ונתנה טיפים חשובים לקידום הבקשה להתנדבות. הראשון בהם היה להגיע מוכנים עם מסמכים מתאימים החל מהצו הראשון ובהמשך המסמכים שיש להעביר למדור מתנדבים. ככל שהמסמכים יהיו מלאים ומעודכנים ביותר, כך הדרך להתנדבות תהיה מהירה יותר ולא יהיה צורך בבקשת השלמות שמעכבת את התהליך.
ד”ר תמר עובדיה נגעה בנושא של גיוס רגיל, לילדים שהחלימו יותר מ-5 שנים לפני מועד גיוסם וענתה לשאלות מהמלש”בים בקהל בנוגע לאפשרות להיות קרביים, לפרופיל הצפוי ולמגבלות או לפטורים שיוטלו עליהם.

את המצגת של ד”ר תמר עובדיה ניתן לראות כאן>> http://bit.ly/2PKEcti

פאנל חיילים בוגרי עמותת גדולים מהחיים
את הכנס חתם פאנל מרגש של 5 חיילים, פעם ילדים חולי סרטן והיום, על מדים, הגיעו לספר את סיפור המחלה שלהם, את סיפור הגיוס שלהם ולענות על שאלות.
בן חלה בגיל 4 וסיים את הטיפולים בגיל 7. כשהגיע לצו הראשון קיבל פרופיל 64, אבל ערער, נלחם ולהצליח להעלות פרופיל ולהתגייס כלוחם לחיל השיריון. בהמשך יצא לקצונה והיום הוא סמ”פ. המסר שלו היה לא לוותר על מה שחשוב לך. אצלו נדרשו שני ערעורים ורק בפעם השלישית הצליח להעלות פרופיל ולהתגייס ללוחמה.
שחר, בת 22 היתה בעיצומה של שנת שירות כשהתגלתה המחלה. היא כבר התמיינה לצבא והיתה מיועדת להתגייס בתוך מספר חודשים. לאחר שהחלימה, פנתה לתהליך התנדבות שלקח שנה והגיעה להיות מפתחת הדרכה ביחידת שלדג. היא משתחררת בעוד חודשיים ומספרת שההחלטה להתנדב היתה ההחלטה הטובה ביותר שעשתה בחיים שלה.
אסיף לרי חלה בשנת 2015 וכשחזר ללימודים בסוף 2016 בסוף כיתה י”א, החל בתהליך ההתנדבות. לקח לו כמעט שנה להתנדב וגם הוא הגיע לתפקיד ביחידת שלדג. במסגרת התפקיד הוא מלווה פעילות מבצעית, תרגילים ומגיע גם לשטח. הוא מבצע דברים שלא האמין בכלל שיגיע אליהם ומרגיש משמעותי ותורם. המסר שלו הוא שאם יש חלום או רצון להגיע לתפקיד מסויים – לא לוותר עליו. לפעמים יהיה צריך להתאים את החלום למציאות והוא לא יהיה בדיוק מה שדמיינתם, אבל זה הזמן לשאול – מה החלום הבא שלך? אסיף ממליץ מאד להתנדב אבל ממליץ לקחת בחשבון שזה עדיין צבא ולא תמיד קל. עושים שמירות, עושים מטבחים (למי שאין פטור), יש עליך אחריות ולא עושים לך “הנחת מתנדב”. למרות הקושי, זה שווה הכל.
שחר חלתה בגיל 16 וחצי והחלה את תהליך ההתנדבות באמצע כיתה י”א. התהליך לקח אצלה כמעט שנתיים, בעיקר בגלל שהגיוס המיועד היה קרוב מאד לסיום הטיפולים. היא עשתה שנת שירות בסיום י”ב ולאחריה קיבלה אישור התנדבות. לפני המחלה היא חלמה להיות לוחמת, חלום שלא התאפשר כמתנדבת, אבל היא הגיעה לתפקיד של מפתחת הדרכה ביחידת מגלן ובקרוב תחתום קבע.
למתנדבים נפתחים תפקידים שאין לאחרים ויש יתרון עצום בעובדה שמאפשרים למתנדבים לבחור את התפקיד שלהם, היא סיפרה. התפקיד נתן לי הרבה עצמאות, אחריות, ביטחון בעצמי וביכולות שלי. עברתי שינוי משמעותי בצבא, חתמתי על ויתור על יומיות ואני מרגישה שאני עושה שירות חשוב ומשמעותי.
גל קשת חלה בגיל 8 והתמודד עם הטיפולים עד גיל 11. בצו הראשון קיבל פרופיל 64 ואישור גיוס, אבל הבין שבמצבו עדיף לו להתנדב כי היה זקוק להמשך מעקב בקופת החולים. גל נלחם כדי לקבל פטור משירות ופרופיל 21 ואחריו, נלחם אפילו יותר כדי להתנדב ולשרת בתפקיד משמעותי. לאחר גלגולים רבים, התגייס גל כמתנדב ליחידת עוקץ בתור כלבן, ואחרי שנה ביחידה עבר לצוות מסווג והמשיך לעבוד עם כלבים. המסר של גל היה שהצבא פותח הזדמנויות חדשות וכדאי תמיד להגיע עם ראש פתוח. הוא סיפר שבכנס משתחררים של היחידה, קיבל הזדמנות מדהימה לנסוע ולהתנדב בחווה ייחודית לטיפול בבעלי חיים בקנדה, ממנה חזר רק לאחרונה אחרי 5 חודשים של חווית חיים.

הבוגרים שלנו השיבו על שאלות של ההורים והמלש”בים, שמחו לשתף מניסיונם והמליצו למתנדבים העתידיים לקרוא על תפקידים, לשאול חברים, להתייעץ ולחשוב היטב על התפקיד אותו ירצו למלא בצבא כי הצבא בהחלט מאפשר למתנדבים לבחור ולהגיע למקומות בהם הם רוצים להיות, כל עוד הם עומדים בתנאים הרפואיים ובנתונים האישיים שלהם.

בכל שאלה נוספת או צורך בסיוע בנושאי זכויות תלמידים אונקולוגים והגיוס/התנדבות לצה”ל, ניתן לפנות לעמותת גדולים מהחיים (אלינור וגולי)>> 03-6195977

לקריאה על תהליך התנדבות והגיוס לצה”ל לחצו כאן

לא משאירים אותם לבד עם הסרטן!
דילוג לתוכן