כללי

זכויות תלמידים חולי סרטן – מה מגיע לכם?

עמותת גדולים מהחיים פועלת בשיתוף עם משרד החינוך, על מנת לסייע לתלמידים חולי סרטן בשלבים השונים של מחלתם, לקבלת מירב התמיכה והסיוע ממערכת החינוך.
חוק תלמידים חולים וחוזר מנכ”ל הסדירו את הנושא, ומבטיחים את זכויותיהם של תלמידים, אשר נעדרו מהלימודים בשל מחלה או אשפוז ממושכים. החוק חל על כל ילד מגיל שלוש עד 18, ועד 21 בחינוך המיוחד.

בתקופת האשפוז
במהלך תקופת האשפוז, האחריות על מענה פדגוגי לתלמידים הוא של המרכז החינוכי אשר בתוך בית החולים.
בכל בית חולים קיים מרכז חינוכי עם מנהל/ת, צוות מורים וצוות מטפלים באמצעות אמנויות, הנותן מענה מותאם לכל תלמיד.

בעת השחרור מהאשפוז, במקביל להודעת יועצת המרכז החינוכי למסגרת הלימודית על חזרתו של התלמיד, יש ליידע את המוסד החינוכי אליו שייך הילד, על שחרור התלמיד מבית החולים .

שימו לב, כי לאחר שחרור הילד מאשפוז, על ההורים להיכנס לפורטל הורים של משרד החינוך ולמלא בקשה לקבלת מענה חינוכי ורגשי בבית  בקישור הבא >> פורטל הורים.

ילדים שחזרו למסגרת החינוכית
לאחר החזרה למסגרת, התלמידים  זכאים לתמיכה, להתאמות ולסיוע. עם ההודעה על חזרת התלמיד לבית הספר, תתבצע חשיבה עם גורמי המקצוע החינוכיים הרלוונטיים וההורים, שתקבע את התמיכה החינוכית  שהילד יכול לקבל, במידה ונדרשת.

חשוב לדעת, כי משרד החינוך רואה חשיבות רבה בתמיכה בתלמידים החולים, ובסיוע לחזרה מהירה למסלול הלימודים. הוא מפעיל ברחבי הארץ מרכזי מתי”א (מרכז תמיכה יישובי איזורי), בכל אחד מהם יושבת מומחית תחום תלמידים חולים, אשר מסייעת למוסד החינוכי בהתאמת התמיכה בתלמיד המחלים, בבקשת התאמות לבגרויות ובקשת שעות תגבור חולים לתלמידים מחלימים שחזרו ללמוד במסגרת חינוכית לאחר תקופת המחלה, במידה ונדרשות.

ילדים אשר אינם מאושפזים אך מרותקים לביתם
ילדים שאינם יכולים להגיע לבית הספר בשל מחלתם (לפני ולאחר ניתוחים, במהלך תקופת שיקום, בשל מערכת חיסונית חלשה וכד’) ונדרשים לשהות בביתם יותר מ21 יום, זכאים לקבלת מענה חינוכי בביתם. בעבר, המענה ניתן  על-ידי חברת “קדימה מדע” אשר קיבלה את הזיכיון ממשרד החינוך לספק את המענה החינוכי לילדים המרותקים לביתם, אך החל משנת הלימודים הנוכחית תשפ”ב, מענים חינוכיים וכן מענים טיפוליים לתלמידים הזכאים להם, ניתנים ישירות באמצעות משרד החינוך, או הבעלויות על מוסדות חינוך, ובליווי מוקד השירות והמידע הארצי של משרד החינוך עבור תלמידים חולים בביתם.

את כל הפרטים על המענה החינוכי לתלמידים חולים בביתם, קישור לרישום בפורטל הורים של משרד החינוך, וקישור לפתיחת בקשה לקבלת המענה החינוכי, כמו גם רשימת טלפונים מעודכנת של מפקחות רפרנטיות תחום ילדים חולים בביתם במחוזות תוכלו למצוא כאן .

בכל שאלה ועניין, ניתן לפנות למוקד השירות והמידע הארצי של משרד החינוך באמצעות טלפון 6552* (שלוחה מס’ 7). המוקד פעיל בימים א’-ה’ בין השעות 07:30 ל-17:00.

התאמות בבחינות הבגרות
תלמידים אשר נבחנים בבחינות הבגרות, וזקוקים להתאמות בדרכי ההבחנות,  יפנו  ליועצת בית הספר בהקדם האפשרי על מנת שתפעל  לקיום וועדה בין מקצועית, ותיידע את מומחית תחום התלמידים החולים במתי”א.
בעת הגשת הבקשה, יש להתייחס לצרכיו של התלמיד ולרמת תפקודו על סמך דו”ח רופא  ודו”ח המתאר את תפקודי הלמידה במקצועות בהם ניגש התלמיד למבחני הבגרות באותה השנה.
ביה”ס אליו שייך התלמיד יפנה לוועדת חריגים באגף הבחינות לקבלת האישור .

גדולים מהחיים עומדת לרשותכם בתמיכה ובסיוע גם בנושאי זכויות תלמידים חולי סרטן. בכל שאלה או בקשה לעזרה יש לפנות למשרדי העמותה: 03-6195977

למידע נוסף על זכויות חולי סרטן >>

המאמר נכתב על ידי מערכת “גדולים מהחיים” ואינו מהווה תחליף לייעוץ ולטיפול מקצועי.
בכל מקרה, חשוב ליידע את גורמי התמיכה הבית-ספריים והעירוניים (יועץ/ת, מנהל/ת המוסד החינוכי, שפ”ח ומתי”א). 

לא משאירים אותם לבד עם הסרטן!
דילוג לתוכן