הורים

‏‏ביטוח לאומי תוספת זכויות מגיל 18 ומעלה נכות כללית

נכות כללית 

כאשר ילד שמקבל קצבת ילד נכה מהביטוח הלאומי ומגיע לגיל 18, נבחנת זכאותו לקבלת קצבת נכות כללית, בהתאם למצבו הרפואי. הביטוח הלאומי יוזם את שליחת טפסי תביעה, אם לא קיבלתם טפסים, אפשר להורידם מאתר הביטוח הלאומי או לפנות לסניף הקרוב למקום המגורים.

כדי לשמור על רצף זכאות לקצבה, חשוב למלא ולהעביר את הטפסים לביטוח הלאומי בזמן ובצירוף כל אישורים רפואיים עדכניים. כדאי לצרף תעודה מרופא אונקולוג על המצב הרפואי הנוכחי, רמת התפקוד והאם יש עדות לגרורות., מידע על אשפוזים וניתוחים בעבר, סיכומי אשפוז ותוצאות ביופסיה, תיעוד של טיפולים כימותרפיים והקרנות ועוד.

מי שסובל מבעיות בריאות נוספות חשוב שיעביר אישורים רפואיים  עדכניים רלונטיים.

הזכות לקבלת קצבת נכות כללית נקבעת על פי:

  1. אחוזי נכות רפואית.
  2. קביעת דרגת אי כושר של אדם להשתכרות.

 

הנכות הרפואית הנקבעת על ידי ועדה רפואית צריכה להיות בשעור של 60% לפחות, או 40% נכות לפחות כאשר ישנם מספר ליקויים, ואחד מהם הוא בשיעור של 25% ומעלה. 

לא חייבים להגיע לוועדה – חולים אונקולוגיים יכולים לבקש ולחתום על גבי טופס התביעה שהועדה הרפואית תקבל את החלטתה ללא נוכחותם, אלא על סמך האישורים הרפואיים שיוגשו לה ובאישור רופא מטעם המוסד לביטוח לאומי.

דרגת אי כושר השתכרות  – אחוזי אי כושר ההשתכרות נקבעים על פי השפעת הליקוי על יכולתו של האדם לעבוד ולהשתכר, על יכולתו לשוב לעבודתו ועל יכולתו ללמוד מקצועי חדש. היא נקבעת אחרי קביעת אחוזי הנכות הרפואית כאשר הם עומדים בקריטריונים הנדרשים לאחוזי הנכות הרפואית. דרגת אי כושר ההשתכרות נקבעת על ידי פקיד תביעות של הביטוח הלאומי בהתייעצות עם רופא מוסמך ופקיד שיקום של הבטוח הלאומי. 

דרגות אי כושר ההשתכרות המקנות קצבה הינן בשעור של 60%, 65% ,74% ו- 100%.

אחוזי דרגות אי הכושר קובעים את אחוז הזכאות לקצבה מ – 100% קצבה מלאה.  לדוגמא: מי שנקבעו לו 60% דרגת אי כושר יהיה זכאי לקבלת 60% מקצבה מלאה. מי נקבעו לו 75% אי כושר השתכרות ומעלה, יהיה זכאי ל – 100% קצבה.

אובדן כושר השתכרות הנמוך מ – 50% אינו מזכה בקצבה.

דרגת נכות זמנית – כאשר הועדה הרפואית החליטה שמצבו של אדם אינו קבוע ועשוי להשתנות, תקבע עבורו דרגת נכות זמנית עד לתקופה של שנה אחת. בתקופה זו תשולם לו קצבה על פי דרגת הנכות שנקבעה לו. בתום התקופה יוזמן לועדה רפואית נוספת.  

הגשת ערר – אם לדעת התובע ההחלטות שהתקבלו בועדה הרפואית ו/או על ידי פקיד התביעות בנושא אי כושר השתכרות שגויות, ניתן להגיש ערר.

 

זכאות לקצבת נכות למי שעובד

 מקבלי קצבת נכות שהחלו לעבוד זכאים להמשיך לקבל את הקצבה בהתאם לגובה הכנסותיהם.

  • הכנסות שלא מעבודה (למשל תגמולים או הכנסה מרכוש) אינן משפיעות על סכום הקצבה הבסיסי, אלא עשויות להשפיע רק על תוספת התלויים (תוספת עבור בן/בת הזוג וילדים).
  • למי שהחלו לעבוד, לא יחול שינוי בזכאות להטבות הנלוות לקצבת הנכות כל עוד הם זכאים לקצבת נכות.
  • מי שזכאותם לקצבת נכות תבוטל בשל הכנסות גבוהות מעבודה, ימשיכו להיות זכאים להטבות הנלוות למשך 3 שנים לאחר מכן.
  • בעלי דרגת אי-כושר חלקית (60%, 65% או 74%) שמקבלים תוספת תלויים ומתחילים להרוויח מסכום מסוים ומעלה, יקבלו תוספת בשיעור מלא (100%) במקום התוספת החלקית שקיבלו לפני כן.

 

 

חשוב – גם אם אדם לא נמצא זכאי לקצבת נכות כללית, יתכן ויהיה זכאי לשירותים אחרים. (קראו בהמשך).

גובה גמלאות נכות כללית– מעודכנים ל3.2021:

לבעלי דרגת אי כושר של 75%-100% – 3,321 ש”ח בחודש.

לבעלי דרגת אי כושר של 74% – 2,242 ש”ח בחודש

לבעלי דרגת אי כושר של 65% – 2,027 ש”ח בחודש

לבעלי דרגת אי כושר של 60% – 1,908 ש”ח בחודש.

תוספת תלויים לקצבת נכות כללית: תוספת המשולמת למקבל קצבת נכות עבור בן/בת זוג כאשר הכנסתם אינה עולה על 6,014 ש”ח לחודש ברוטו (מעודכן לשנת 3.2021) ועבור שני ילדים ראשונים.

קבלת קצבת נכות למי שעובד: מי שמקבל קצבת נכות זכאי להמשיך ולקבל את הקצבה בהתאם לאחוזי אי כושר ההשתכרות שנקבעו לו, להכנסתו ולמספר התלויים בו. היבטוח הלאומי קבע דרגות שכר הקובעות את שעור הקצבה המשולמת על פי ההכנסה. 

הכנסות שלא מעבודה: (למשל תגמולים או הכנסה מרכוש) אינן משפיעות על סכום הקצבה הבסיסית אך  עשויות להשפיע על תוספת תלויים.

חשוב – הסכום הכולל מההכנסות מהעבודה ומקצבת הנכות יהיה תמיד גבוה יותר מסכום הקצבה בלבד.

לדוגמא- יחיד (ללא תלויים) הזכאי ל 100% קצבה המרוויח עד 5,300 ש”ח ברוטו בחודש  לא תהיה הפחתה מסכום קצבת הנכות. נכון ל3.2021

לדוגמא- יחיד (ללא תלויים) הזכאי ל 74% קצבה  המרוויח עד 8,467  ש”ח ברוטו בחודש לא תהיה הפחתה מסכום קצבת הנכות. נכון ל – 2.2021 

לפרוט הזכאות לקבלת קצבה למי שעובד, ניתן לבדוק באתר הבטוח הלאומי או באתר כל זכות.

מי שהחל לעבוד לא יחול שינוי בזכאותו להטבות הנלוות לקצבת הנכות, כל עוד הוא  זכאי לקצבת נכות. מי שזכאותו לקצבת נכות מבוטלת בשל הכנסות גבוהות מעבודה, ימשיך להיות זכאי להטבות הנלוות למשך 3 שנים לאחר מכן.

מי שהחל לעבוד שכיר ו/או עצמאי, חייב להודיע לביטוח הלאומי על התחלת עבודה, הפסקת עבודה, שינוי בגובה השכר. שכיר יעביר תלושי שכר. את המידע על עבודה ניתן להעביר באופן מקוון, בפקס ו/או לגשת אל סניף הביטוח הלאומי הקרוב.  אי העברת המידע עלול לגרור חוב.

תשלום דמי בטוח בריאות למי שהחל לעבוד: למקבל קצבת נכות מנוכה מקצבתו דמי ביטוח בריאות. כך גם למי שעובד. לכן, ניכוי דמי ביטוח בריאות מקצבת הנכות יופסק לאחר הדיווח והעברת תלוש שכר לביטוח הלאומי.

מענה טלפוני
ימים א'-ה' 8:00 עד 17:00
טלפון 6050* או 04-8812345
שעות קבלה
א', ג', ה' 08:30 עד 14:45
ב', ד' 16:00 עד 19:00
דוא"ל
[email protected]
* כדי לשמור על בריאותכם ולמנוע המתנה מיותרת, לקבלת שירות הזמינו תור מראש באמצעות מערכת זימון תורים.
לא משאירים אותם לבד עם הסרטן!
דילוג לתוכן