כללי

פרופ’ שי יזרעאלי עונה על שאלות הורים – התמודדות עם מגיפת הקורונה בקרב ילדים חולי סרטן

פרופ’ שי יזרעאלי, מנהל המערך ההמטולוגי-אונקולוגי במרכז הרפואי שניידר, ענה על שאלותיכם, הורים “גדולים מהחיים” לילדים חולי סרטן, בנוגע להתמודדות עם מגיפת הקורונה.

שאלה: להבנתנו ילדים עם חום/תסמינים נשימתיים אינם מורשים להכנס למיון אלא מופנים למקום אחר. מדוע ילדים עם חום ו/סימנים נשימתיים מגיעים לאשפוז יום? החדר אומנם חדר פרטי, אך נמצא מול התחנה. בנוסף, אין בחדר לחץ שלילי ולא ידוע לנו האם בילד עם חום מטפלת אחות ייעודית שלא מטפלת בילדים אחרים במחלקה. האם הורים מלווים של ילד עם חום מתבקשים לא לצאת מהחדר?

במרבית המקרים, חום כולל תסמינים נשימתיים בילדים חולים אונקולוגים איננו קורונה. לעומת זאת, הוא עלול להעיד על זיהום חיידקי או פטרייתי מסוכן ולכן דורש בירור מיידי. התנאים הפיזיים אכן לא אידאליים. אבל בשניידר באישפוז יום או באישפוז, אנחנו מקפידים על בידוד חולים עם חום ותסמינים נשימתיים בחדר פרטי. ראו תשובה לשאלה הבאה כדי לשים את הדברים בפרופורציה.

שאלה: מדוע ילדים עם חשד לחצבת או אבעבועות לא מורשים להכנס לאשפוז יום, אך ילדים שעלולים להיות חולים בקורונה כן? (לפי הפרסומים, ישנם מקרים רבים בהם הסימפטומים מתבטאים רק בחום וללא סימנים אחרים).

בעולם כבר הצטבר ניסיון רב בנושא הקורונה. לשמחתנו, ברור לגמרי עכשיו שקורונה לא מאד מסוכנת לילדים בכלל ולילדים המטו-אונקולוגיים בפרט. כך למשל, בצפון איטליה איזור ההתפרצות הגבוה ביותר של קורונה בעולם, אין אף ילד בטיפול נמרץ ואף ילד המטו-אונקולוגי עם מחלת קורונה קשה (נכון לימים האחרונים). הפירסומים משאר העולם תומכים בתצפית הזו. זה לא אומר שלא יהיו ילדים אונקולוגיים שיחלו קשה בקורונה ואף יש ילד אחד מתואר בספרות הרפואית שחלה קשה והבריא. אבל מה שברור בהקשר זה, שקורונה לא יותר מסוכנת מוירוסים נשימתיים אחרים (למשל וירוס השפעת) לילדים המטו-אונקולוגים. זה מאד שונה מאבעבועות רוח או חצבת שהם וירוסים מאד מאד מסוכנים לילדים אונקולוגיים ולכן ההתייחסות בהתאם.

שאלה: האם הוראות הממשלה לשמור על מרחק של שני מטר בין אנשים מתקיימות גם באשפוז יום? ואם לא, מדוע? הרי זה מרחב ציבורי ככל מרחב ציבורי אחר. שאלה נוספת: מה ידוע על מהלך המחלה של חולים אונקולוגים (גם מבוגרים). האם יש לכם מידע/סקירת ספרות על ילדים שנחשפו לנגיף ולא רק מאיטליה?

יש כאן שתי שאלות שונות. אנחנו משתדלים להקפיד ככל שניתן על הוראות ההתמגנות בתנאים הפיזיים הקיימים. אחת הסיבות העיקריות בהתמגנות הצוות היא כדי להגן על הצוות הרפואי! כי צוות חולה מוכנס לבידוד ואז לא יהיה מי שיטפל בילדים. חשוב להדגיש כי הסכנה לחולים היא קטנה מאד, זה מתבסס גם על פירסומים מדעיים מכלל העולם – מסין ומכלל אירופה. אבל איננו מזלזלים ומקפידים על בידוד. לגבי חולים אונקולוגים מבוגרים ככל הנראה גם הם לא נמצאים בסיכון מוגבר מתוקן לגיל. כך למשל, לא ידוע על חולי קורונה קשים בקרב מבוגרים וילדים עם מחלת הודגקין. גורמי הסיכון הברורים לקורונה הם גיל מבוגר, עישון, יתר לחץ דם וסכרת.

שאלה: אשמח לדעת מה הפתרון לילד אחרי השתלת מח עצם שמעלה חום… להגיע למיון בתקופה שכזו זה מאוד מאוד לא ריאלי וכרגע ההנחיה שבמידה ומגיעים אחרי השעה 14:00 יש צורך בהגעה למיון (כמו בשגרה) לצערי אנחנו לא בשגרה והמצב במיון מסוכן, שלא נאמר מסכן חיים! האם ניתן למצוא פתרון אחר? להקצות אחות לקבלה של ילדים אונקולוגים ולנצל את הכונן של אשפוז לילה (סתם מחשבה) אני משותקת מפחד מהמחשבה שהילד שלי יעלה חום ונצטרך להגיע למיון

במיון בשניידר יש חדר לחולים אונקולוגים. במיון מקפידים באופן מדוקדק על מיגון. לא ניתן להפוך את אישפוז הלילה של המחלקה למיון. כמו כל ילד אונקולוגי, הבעיה העיקרית בילד לאחר השתלת מח עצם שדורשת בירור וטיפול מיידיים הוא זיהום חיידקי מסוכן (ספסיס) ולא קורונה.

שאלה: כיצד אתם פועלים כדי למנוע מקרה של הדבקה כפי שקרה במחלקה להשתלות מח עצם בהדסה?

אינני מתמצא בפרטים שהוזכרו בשאלה לגבי הדסה. בשניידר, מחלקת השתלת מח עצם מורכבת משורה של חדרים בודדים. הצוות מקפיד על מיגון. מקור ההדבקה הנפוץ ביותר בבתי החולים הוא מהבית – מהורים או מלווים שנושאים בעצמם קורונה. כעת ההנחיות הן לא לבדוק כל חולה ומלוויו שמתאשפזים לקורונה. יתכן ונוהל זה ישתנה בהמשך. אבל גם אם יימצאו חיוביים לקורונה, הדבר לא ישפיע על השתלת מח עצם, אלא אם הילד עצמו חולה. אני חוזר ומדגיש, הסכנה לחיי הילדים היא מהמחלה האונקולוגית שלהם הרבה יותר מאשר מקורונה!

שאלה: האם ילדים שחלו בלוקמיה AML וסיימו טיפולים לפני כשנתיים, עדין מוגדרים בקבוצת סיכון?

לא, בתנאי שהבריאו לגמרי ולא עברו השתלת מח עצם. אבל חשוב להקפיד על הוראות משרד הבריאות לבידוד כפי שמחייבות את כלל הציבור ולהקפיד על כללי ההיגיינה כפי שמומלץ לכולם.

שאלה: האם הקורונה עד כה פגעה בילדים חולי סרטן (כימותרפיה)? לבני בן 15 הוצ’קין קלאסי, אנו לפני הסבב השלישי, האם העובדה שהפרוטוקול קל יחסית למחלות סרטן אחרות הופכת אותו לפחות פגיע? טיפולי הכימותרפיה ימשיכו כרגיל לנוכח התפשטות הקורונה? יש דבר כזה טיפולי כימו בבית? האם רלוונטיים לבן 15 הוצקין קלאסי לפני הסבב השלישי?

רק השבוע יצרנו קשר עם כל המרכזים באירופה שמטפלים בהודגקין בילדים. אין אפילו חולה אחד בקורונה. זה לא אומר שבעתיד לא יתגלה מקרה כזה, אבל זה כן אומר שהילדים לא נמצאים בסיכון רב. אי מתן טיפול על פי הפרוטוקול להודגקין, מסכן את חיי הילד. אינני יכול להדגיש יותר את הנקודה הזו עבור כל החולים: טיפול במחלה האונקולוגית הוא קריטי! הסיבה שאנחנו מבריאים היום את רוב הילדים החולים בסרטן, בניגוד לתקופה בה הייתי רופא צעיר, היא בזכות הקפדה על הטיפול. הנזק הגדול ביותר ממגיפת הקורונה לילדים אונקולוגים יגרם מאי מתן טיפול כימותרפי עקב חשש הורים!

שאלה: שלום, רציתי לדעת האם ילדה שבריאה כבר שנתיים נחשבת עדיין לקבוצת סיכון?

בעיקרון לא, אבל לא היו פרטים בשאלה הזו על האבחנה והטיפול

שאלה: בני סיים טיפולים ביולי. האם הוא נמצא כעת בקבוצת סיכון?

אין די פרטים על האבחנה ועל הטיפול כדי לתת מענה

שאלה: בתור חלק מקבוצת הסיכון האם ניתן יהיה לערוך בדיקות לחברי המשפחה הגרעינית על מנת לדעת שהסביבה המיידית אכן ‘נקיה’ ולהמשיך לשמור בבידוד בטווח הרחוק?

נכון לעכשיו, משרד הבריאות מנחה שלא לעשות בדיקות כאלה. זה לא בידנו או נתון לשיקול דעתנו כלל.

שאלה: חשיפה לשמש, שמירה על חום גוף וחימום הבית – האם עוזר למניעת קורונה?

לא. אין לחשוף ילדים שקיבלו כימותרפיה לשמש!

שאלה: המודעות בקהילה מאוד נמוכה – הגיע אלינו אח הביתה, לא ממוגן כלל – למרות שביקשנו ווידאנו מראש בשלב התיאום. לא וידא זהות ועוד…

מצער אותי מאד לשמוע את זה וניתן כמובן להתלונן

שאלה: רציתי לשאול על איזה משטחים יכול חיידק הקורונה לשרוד ולכמה זמן? כגון: מתכת, פלסטיק, בגדים וכדומה. האם כאשר אני מגיעה לביקורת הצוות כולו מחוייב לשים כפפות ומסכות ולהחליף בין מטופל למטופל?

נגיף הקורונה שורד זמן רב (ימים) על משטחים. מרבית המומחים חושבים שהוא איננו מועבר ממשטחים. הצוות שלנו ממוגן במסיכות. הנושא החשוב הוא איננו כפפות אלא, כמקובל וללא שום קשר לקורונה, להקפיד על חיטוי ידיים בין מטופל למטופל. גם אתם ההורים חשוב שתקפידו על חיטוי ורחיצת ידיים לעיתים מזומנות. מגע ידיים הוא המעביר העיקרי של הוירוס.

שאלה: ילד אונקולוגי שמעלה חום. מה עושים? בכניסה למיון מודדים חום. איך נמנעים מלהשלח אוטומטית למתחם חום שבו יש קורונה. ואם ילד אונקולוגי יגיע עם חום למיון רגיל ויושם בחדר בידוד 14, ויתגלה בידיעבד כחולה קורונה?  איך עושים את ההבדלה על מנת לשמור על ילדים אונקולוגים,שמגיעים תכופות למיון עם חום?
במיון יש הפרדה בין ילדים עם תלונות נשימתיות (שיעול וכדומה) לכאלה שאין להם תלונות נשימתיות. ילדים אונקולוגים שיתגלו בדיעבד כחולה קורונה יבודדו כנהוג בבית החולים, בטיפול בחולי קורונה. בשניידר יש מחלקה ייעודית לבידוד חולי קורונה. כבר טיפלנו בילד אונקולוגי ששהה במחלקה הזו לבידוד בגלל חשיפה בנסיעה לחו”ל (הילד לא חלה בקורונה).

שאלה: האם יש חדר לחץ חיובי שבו ישכבו ילדים שיגיעו בשעות בוקר עם חום?  על מנת שאם זה חלילה קורונה, שלא ידביקו את הילדים באשפוז יום?
כמובן הכוונה בשאלה ללחץ שלילי. לא אין חדר כזה. למזלנו קורונה היא לא סכנה גדולה לילדים אונקולוגים, לעומת ספסיס (זיהום חיידקי) שמהווה את האוייב מספר אחד של ילד עם חום. ילד עם תסמונת נשימתית מוכנס לבידוד נשימתי, בדיוק כפי שנוהגים כיום עם ילדים עם וירוס שפעת. וירוס השפעת מסוכן יותר מוירוס הקורונה לילדים אונקולוגים.

שאלה: מצויים בשלב האחזקה ומגיעים לספירת דם במעבדה אחת לשבועיים מבלי לראות רופא. קיבלנו הנחיה לא להגיע לביה”ח. פנינו לקופת החולים בבקשה שדגימת הדם תיעשה בבית. מדובר בחברה קבלנית אשר בשל העומס לקח להם כמה ימים. הגיעו אלינו לא ממוגנים (מסיכה שזה בסיסי בלי קשר לקורונה ו/או חלוק), לא וידאו זהות. התחושה היא שאין הבנה של הצורך במשנה זהירות ורגישות, ומאזן הסיכונים שאליו נחשפים לא כל כך מובהק.

אני מצטער לשמוע, אבל אין לנו שליטה על מה שקורה בקהילה. ההורים יכולים לבחור אם לעשות את הספירה אצלנו בבית החולים או בקהילה. המרפאות והמעבדות שלנו בשניידר (בניגוד לשאר בתי החולים) עובדות כרגיל. הטיפול בילדים חולי סרטן נמצא בעדיפות העליונה ביותר בשניידר.

שאלה: האם בתקופת אחזקה בלוקמיה, יש סבירות גבוהה יותר להדבק? והאם הקורונה מסוכנת כמו לאוכלוסיה המבוגרת? האם יש מידע על ילדים אונקולוגים שחלו בקורונה באיטליה/ בשאר מדינות?  האם מומלץ לקחת ויטמין C או דברים אחרים כדי לחזק את הגוף בתקופת האחזקה?
ראו תשובות למעלה. הקורונה כנראה לא מאד מסוכנת לילדים אבל עם זאת חשוב להקפיד מאד על בידוד ביתי. לא מומלץ לקחת ויטמין C או תוספות אחרות. כפי שאנחנו חוזרים ומסבירים תוספות ויטמינים או תרופות “טבעיות” לחולים המקבלים כימותרפיה עלולות לפגוע ביעילות הטיפול ולכן אינן מומלצות ללא קשר לקורונה.

שאלה: בתי סיימה עם טיפולים אחרי וילמס דו כלייתי והוציאה את הפורט לפני שנה ב”ה .
בתחילת אפריל יש לנו מעקב אולטרסאונד, בדיקות דם ושתן, נפרולוגיה ואונקולוגיה. מפחיד אותי לקחת אותה לבי”ח בתקופה הזו. מה אתה ממליץ? הMRI  נקבע ליולי. חשבנו לוותר על התור הנוכחי ולהגיע רק ל MRIבתקווה שהטירוף ייגמר…

אני שמח שאתם כבר אחרי הכל. אני מציע להתייעץ עם הרופא/ה האונקולוגי המטפל ולקבל ביחד את ההחלטה.

שאלה: אנחנו מטופלים ברמב”ם ושם מקבלים ילד נויטרופני עם חום במיון הכללי או במיון ילדים ואחרי הקבלה מעבירים למחלקת ילדים עד שיש תשובה לוירולוגיה לאחר כ 36 שעות.
אני מבינה את הקושי אבל זה לא נראה לי הגיוני לשים ילד בסיכון במיון או במחלקת ילדים במצב הקיים.   האם כך זה בכל בתי החולים בארץ?

לצערי כן

שאלה: האם יש מידע על תחלואה של ילדים אונקולוגים בקורונה ממדינות אחרות?

ראו תשובה למעלה. בכל העולם עד לרגע זה, פורסם על ילד אונקולוגי אחד מסין שחלה משמעותית מקורונה. אין לי ספק שיהיו נוספים, אולי אפילו גם בארץ, אבל הם יהיו בודדים. קורונה, בוודאות, לא וירוס מסוכן כמו אבעבועות רוח או חצבת. עם זאת חשוב ביותר להקפיד על בידוד ועל ההנחיות כפי שניתנו לכלל האוכלוסייה

שאלה: הבן שלי במעקב נוירובלסטומה (סיים פרוטוקול לפני 3 חודשים) הוא אמור לעבור בדיקת MIBG בעוד חודשיים .אני מבינה שאין אפשרות כרגע לבצע בדיקה זו כיוון שהחומר לא מגיע לארץ. אנו יודעים שבמקרה שלנו Ct ו MRI לא מספיק למעקב שלנו. השאלה שלי מה החלופה לבדיקת MIBG ? איך יתבצע המעקב עכשיו ?

אני מציע שתתייעצי עם הרופאה המטפלת. הפרטים הקליניים חשובים כמובן וקשה לענות בלעדיהם. לצערי אין MIBG בארץ עכשיו. זה אחד מהמחירים של המגיפה העולמית. בהחלט מתסכל.

שאלה: אני בת 26, כיום בריאה לחלוטין. לפני 4.5 שנים קיבלתי בלאומיצין, ולא נגרם לי נזק בריאות. האם אני נחשבת בקבוצת סיכון?

שאלה חשובה מאד משום (לידיעת שאר הקוראים) שבלאומיצין פוגע בריאות. איננו יודעים אם הוא מעלה את הסיכון לתחלואה בקורונה, זה לא תואר עדיין בספרות המקצועית. כיוון שלא נגרם לך נזק לריאות, כנראה שלא צריך לדאוג יותר מדי. אבל בכל זאת, נראה לי שעדיף להקפיד משנה זהירות ולהישאר כמה שיותר בבית, להמעיט במגעים חברתיים, ללכת עם מסיכה ובעיקר בעיקר להקפיד על הגיינת ידיים.

אנחנו מודים מקרב לב לפרופ’ יזרעאלי על שפינה מזמנו בימים טרופים אלה לענות על שאלותיכם ההורים ולתת עוד מידע בנושא התמודדות של ילדים חולי סרטן בתקופת הקורונה.
ותודה גם לכם הורים יקרים על הנכונות לשאול שאלות קשות עבור כולנו.

לא משאירים אותם לבד עם הסרטן!
דילוג לתוכן