כללי

גידולים בתאי נבט בילדים (Germ Cell Tumors, GCT)

מה הם גידולי תאי הנבט

תאי נבט הם תאי גזע המתפתחים בשלב מוקדם בחיים העובריים ונודדים מנקודת המוצא שלהם לאזור הגונדלי (אזור איברי המין – במפשעה). במידה ומהלך ההתפתחות התקין של תאים אלו נפגם, עלול להתפתח גידול בכל מקום שאליו הגיעו בסופו של דבר- באיזור הגונדלי או במקום בדרך לשם, בו “עצרו” באופן לא תקין. גידולים אלו יכולים להיות ממאירים (מסכני חיים) או שפירים (אינם מסכני חיים).  נהוג לחלק את הגידולים לפי מקום התפתחותם –  גידולים הנמצאים במערכת העצבים המרכזית (מח) וגידולים המתפתחים בשאר הגוף. 

ההארעות של גידולים מסוג זה היא נמוכה – GCT  מהווה כ4% מהגידולים בגיל הילדות אך אלו נדירים באופן כללי (בישראל כ400-500כ-500 ילדים מאובחנים בכל סוגי הסרטן ביחד, בשנה). גידולים אלו עלולים להתפתח אצל ילדים ומתבגרים.

המקומות השכיחים להתפתחות גידול אלו  הם:

  • אשכים (בנים)
    • שחלות (בנות)
    • בטן ואגן
    • בית החזה
    • מח

    גידולי תאי נבט ממאירים כוללים מספר סוגים של סרטן, כגון טרטומה לא בשלה, גידול שק החלמון ו- choriocarcinoma. גידולים אלו עלולים לגרום להרס של האשכים או השחלות ואף להתפשט  לחלקים אחרים בגוף.
    גידולי תאי נבט שפירים כוללים סוגים מסוימים של טרטומות. טרטומה הינה גידול שעשוי להכיל מספר סוגים שונים של רקמות, כגון שיער, שריר ועצם, ועלולים לגרום לתסמינים בעיקר מפאת  גודלם ולחץ מקומי על איברים אחרים.

תסמינים 

תסמיני גידולים שמקורם בתאי נבט שונים זה מזה, בהתאם למקום שבו מתפתח הגידול:               

• אשכים: בדרך כלל נצפית מסה (גוש) ללא כאבים בשק האשכים .
• שחלות ובטן: כאבי בטן, עצירות, מסה (גוש) בטנית.
• גידולים בבית החזה: כאבים בחזה, קוצר נשימה.
• גידולים באגן: יכולים להתייצג לבוא לידי ביטוי כמסה חיצונית, או כגידול פנימי העלול לגרום לכאבים, עצירות  ואצירת שתן.

אבחנה                                                                                                                       

בנוסף להסטוריה רפואית מלאה ובדיקה גופנית,  נבצע: 

  • בדיקות דם כולל ספירת דם, כימיה וחלבונים מסוימים הקרויים סמני גידול כגון αFP ו- .βHCG  חלבונים אלו מיוצרים על ידי תאי הנבט ומשמשים כמדד לתגובה לטיפול ומעקב אחר השנות המחלה.
  • ביופסיה להערכת סוג התא המעורב, היקף המחלה וגורמים אחרים.
  • בדיקות הדמיה לרבות CT, MRI, צילומי רנטגן וסונרואולטרסאונד.

טיפול (גידולי תאי הנבט שנמצאים מחוץ למח (Extra CNS GCT)
הטיפול הראשוני הינו הסרת הגידול בניתוח. במידה והגידול מערב אשך או שחלה, לעתים יהיה צורך בהסרתם. במקרים של גידולים שפירים, אין צורך בטיפול נוסף. במקרים בודדים ניתן להוסיף טיפול ביולוגי. אם מדובר בגידול סרטני, גם אם מסירים את כולו בניתוח, יהיה צורך בטיפול כימותרפי, מכיוון שייתכן שחלק מהתאים הסרטניים התפשטו לחלקים אחרים בגוף. כימותרפיה נחשבת כטיפול יעיל מאד בגידולים של תאי נבט. בדרך כלל משתמשים בשילוב של מספר תרופות, בהתאם ליעילות הטיפול. בחלק קטן מהמקרים שבהם המחלה מופיעה שוב ניתן לבצע השתלת מח עצם.

מעקב                                                                                                                                    

מרבית הילדים החולי בגידולים של תאי נבט – מחלימים ממחלתם. אם מסירים שחלה אחת או אשך אחד בניתוח – קרוב לוודאי שיכולת הפוריות של הילד תשמר. 

לאחר הטיפול, נבצע בדיקות תקופתיות כדי לוודא שלא קיימת הישנות מחלה או סיבוכים כלשהם כתוצאה מהגידול או מהטיפולים בו. בין השאר, יילקחו בדיקות דם בקביעות למעקב אחר רמות ההורמונים המופרשים מהגידול (αFP ו- βHCG). אם המדדים יהיו גבוהים – ייתכן ויהיה צורך בטיפול נוסף. 

 

לא משאירים אותם לבד עם הסרטן!
דילוג לתוכן